Rood Lichttherapie

Werkt Rood Lichttherapie en werken LED-lichttherapie lampen?

Conclusie in 1 oogopslag:
Hier is het korte antwoord: ja, lichttherapie werkt beslist en wordt ondersteund door een schat aan gepubliceerd onderzoek.
Lichttherapie ‘of fotobiomodulatie technisch genoemd’ is in opmars om een populaire therapievorm te worden op het gebied van gezondheid. Vele klinische onderzoeken hebben dit al bewezen.
Als je dit leest heb je vast al gehoord van rood lichttherapie en de veronderstelde natuurlijke gezondheidsvoordelen ervan.

Lichttherapie: legitieme geneeskunde of niet?

NASA had diezelfde vraag in de vroege jaren 1990 en ging aan het werk. Nadat ze ontdekten dat de therapie met rood licht de natuurlijke groei van planten in de ruimte activeerde, begonnen ze medische toepassingen voor mensen te onderzoeken. NASA’s bevindingen toonden voordelen aan voor de gezondheid met specifieke golflengten van rood licht geleverd door light emitting diodes (LED’s).
De medische wetenschap heeft dit opgemerkt en de afgelopen drie decennia is er uitgebreid klinisch onderzoek gedaan naar de verschillende medische toepassingen van therapie met rood licht. De resultaten zijn buitengewoon bemoedigend voor mensen die op zoek zijn naar natuurlijke, niet-invasieve behandelingen voor een breed scala aan medische aandoeningen.

Hoe werkt LED Rood Licht Therapie?

Natuurlijk rood licht voedt de cellen. Een lichttherapie lamp levert direct rood en korte golf-infrarood golflengten aan uw lichaam met krachtige LED’s. Door speciale lenzen geconcentreerde emissie wordt licht versterkt. Zo sterk dat het een gigantische hoeveelheid energie bevat. De positieve effecten van fotobiomodulatie liggen rond de 650nm en 850nm. Het licht van de leds veroorzaakt foto-biochemische reacties in cellen. Het woord ‘foto’ betekent in feite licht: (Gr. φῶς, gen. φωτός (phôs, phôtós) = licht). Deze fotonen van natuurlijk, therapeutisch licht produceren een chemische reactie in de mitochondriën van je cellen die de energieproductie en regeneratie stimuleren.
Fotobiomodulatie is pijnloos en moet dan ook niet worden verward met ‘High Level Laser Therapie’. Deze laatste vorm van lasertherapie maakt gebruik van warmte die het lichaam binnendringt. En dat kan in sommige gevallen pijnlijk zijn.
Het licht dat voor fotobiomodulatie wordt gebruikt is veel zwakker, maar wél sterk genoeg om de lichaamscellen te bereiken.

De twee belangrijkste effecten van Rood Licht Therapie zijn:

Meer ATP-energie: lichttherapie vermindert oxidatieve stress en verhoogt de productie van adenosinetrifosfaat (ATP). ATP, geproduceerd door cellulaire ademhaling, is een cruciaal molecuul dat alle levende wezens nodig hebben om bruikbare energie voor je lichaam te maken. Het wordt vaak “de energiemolecuul van het leven” genoemd. Dit is cellulaire biochemische energie. ATP zorgt voor meerdere positieve fysiologische reacties, zoals de verhoging van de cellulaire stofwisseling, waardoor het zelf herstellend vermogen van het lichaam wordt gestimuleerd.
Dit betekent onder andere meer energie en een algemene betere gezondheid welke als basis staan voor alle andere lichamelijke bevorderingen.

Gezondheidsvoordelen van rood en kortegolf infrarood-lichttherapie

Hier is een overzicht van enkele van de belangrijkste, klinisch bewezen gezondheidsvoordelen van roodlichttherapie:
Ontsteking en gewrichtspijn
Eén van de belangrijkste reacties op therapie met rood licht is een sterke vermindering van ontsteking en oxidatieve stress, met aanzienlijk lagere gewrichtspijn. Rood Licht in deze therapievorm helpt ontstekingen verminderen en de cellen verbeteren, en als bonus wordt de doorbloeding verbetert wat nog meer extra genezing bevordert.

Winterblues of depressie te verhelpen met Rood Licht Therapie
Laatste jaren zijn er een aantal onderzoeken gedaan of kon worden aangetoond dat NIR ( Near infrared light / Korte golf infrarood licht ) in het bijzonder tussen 800nm en 950nm door middel van laser of led verbetering kan brengen in de hersenstructuur op een manier die verbetering brengt bij depressies. Ook werd er onderzoek gedaan op meerdere vormen van depressie zoals Seasonal Affective Disorder (winderdepressie/ de winterblues), co morbide depressie, anxious (angstige) depression, en anderen zoals algemenere milde tot zware depressie. Veel onderzoeken komen tot de conclusie dat deze vormen van lichttherapie verbetering geven tegen depressies en er komende jaren meer specifiek onderzoek gewenst is.

Huid-, collageen- en antiveroudering
Rood lichttherapie voelt zo verjongend omdat het de productie van collageen is, wat de huid zijn elasticiteit geeft, je haar zijn sterkte geeft en bindweefsel zijn vermogen geeft om alles bij elkaar te houden.Talrijke studies en onderzoeken hebben aangetoond dat lichttherapie de huidskleur en textuur verbetert, tekenen van veroudering vermindert en de genezing van wonden en littekens versnelt.

Training en spierherstel
Talloze studies en onderzoeken hebben aangetoond dat lichttherapie uw lichaam helpt om meer cellulaire energie te produceren en oxidatieve stress te verminderen, waardoor moe en beschadigd spierweefsel sneller herstelt.
Recent onderzoek uit 2016, gepubliceerd in het American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation, laat zien dat de toepassing van lichttherapie ook de groei van gezond spierweefsel bevordert, waardoor de spieromvang en -volume vanzelfsprekend toenemen, evenals de kracht.

Melatonine en slaap
De meeste mensen worden blootgesteld aan veel ongezond kunstlicht dat uw circadiaan ritme verstoort en het moeilijker maakt om te slapen. Rood en korte golf-infrarood doet precies het tegenovergestelde en helpt uw interne klok te beschermen. Klinische studies tonen aan dat lichttherapie ook de natuurlijke melatonineproductie verhoogt voor gezondere slaap.

Veilig, niet-invasief en medicatievrij
In tegenstelling tot de meeste conventionele behandelingen, is roodlichttherapie veilig, niet-invasief, gebruikt geen chemicaliën of medicijnen en wordt niet geassocieerd met schadelijke bijwerkingen.
Rood lichttherapie maakt eenvoudig gebruik van de natuurlijke genezende en verjongende voordelen van een specifiek bereik van therapeutisch natuurlijk licht en levert deze gerichte energie op een hoger niveau dan de zon, zonder schadelijke UV-stralen. Het gebrek aan zonlicht doordat we te veel binnen door brengen wordt hierdoor in korte tijd goedgemaakt.

Bron: norahlux.red

Maak direct een afspraak